Alla inlägg under juli 2010

Av marianne - 15 juli 2010 22:16

Har äntligen kommit ut till Stora Karlsö.Vilken upplevelse,när man ser den från land ser den ut att vara helt platt.Jag kan tala om att det är den inte,såna backar vi har gått i.

Vi lämnde Klintehamn kl 9.30 o steg iland på St. Karlsön en halvtimme senare.Där mötte oss en tillsyningsman om berättade vilka regler som gäller på ön.Den guidade turen började med ett besök i museet,där guiden berättade om fågellivet på ön,speciellt om Sillgrisslorna.

Första anhalt på rundvandringen var grottan Stora Förvar,där gjordes utgrävningar på 1880-talet då påträffades fynd från stenåldern.Nästa stopp var vid Hässleby läde.en av två raukportar som finns på Gotland.Vandringen fortsatte där guiden berättade om olika växter o när Linnè var på ön,på håll såg vi Linnès Ask som växer i ett bronsåldersgravröse.

Vid Fågelberget såg vi Sillgrisslorna,vart par har endast en kvadratdecimeter o bo på.De får endasr ett ägg,som är utformat så att det inte kan ramla ner.Varje par har sin färg o mönster på ägget skiftar i vitt o turkos.Väldigt mäktigt o se alla dessa par "trängas"på klipphyllorna.

Framme vid fyren,som inte är lik andra fyrar.Bostaden är sammanbygd med fyren o är slottsliknande.Inuti var det många fina detaljer,uppe i fyrtornet hade man en fantastisk utsikt.

Sedan gick vi ner till viken Hien,där visade guiden några fossiler.Efter två timmar var turen över.Vi gick bort till Norderstrand o åt lunch.Båten tog oss tillbaka till Klintehamn kl 3.Sjöturen över var lugn o stilla,vi satt ute längs bak när vi åkte tillbaka så vi kunde filma Lilla Karlsö.Den ska vi försöka åka över till nästa år.

Av marianne - 14 juli 2010 19:26

Vädret behöver jag inte nämna,samma som vi har haft hela tiden,blir det någon ändring talar jag om det.

Cyklade ut till Fluntings fiskeläge,ett välskött fint gammalt ställe.Används inte av yrkesfiskare längre,men platsen är ett rekreationsområde för de som äger bodarna.

På väg dit stannade vi till vid ett område med forngravar,ett stenbrottsmuseeum o Gotlands sydligaste skeppsättning.Inom det området ligger oxå Gullhaugen.En potatiskällare med sju stenplattor som är lock över schakt ner till fd potatiskällare.Linnè red förbi här på sin resa runt Gotland,men han gick inte av o fick se stenplattorna.

Vi cyklade ner till Sles oxå,tänkte jag skulle se var ryssarna steg iland år 1808,men vi hittade inte vägen ner till vattnet,kom endast till gården Sles,får titta på en annan karta.Jag har sett bilder därifrån o det ser så fint ut.

Stannade till vid Fide prästänge oxå på hemvägen,gräset är inte slagit än,de väntar på att en speciell blomma, Ögontröst, ska fröa av sej den finns visst endast på Gotland.

Hemma igen hade vi avverkat 43 km.

Av marianne - 13 juli 2010 21:23

Idag är det Tisdag 13/7,iallafall enl.tidningen jag köpte idag.

Har varit en lugn dag med mycket bad,en liten cykeltur upp till ett ställe där de gör fina trädgårdsmöbler blev det ,synd man inte kan ta hem några.

Efter en tropisk natt har solen stekt hela dagen,men det har varit lite vind.Temperaturen nu är 23 o kl är 21.30.Var nere o tog ett kvälldopp för en timme sen.

Idag bokade jag biljetter till Stora Karlsö,vi ska åka dit på torsdag.Båten utgår från hamnen i Klintehamn kl 9.30,det tar 30 min.o åka över,sen går den tillbaks kl 15.

Det ska bli spännande.

Har inte bestämt vad vi ska göra imorrn,beror på vädret.

Ha det så bra

Av marianne - 12 juli 2010 22:15

Har varit i Slite idag o hälsat på våra vänner från Kalix.

Började dagen med ett dopp,vi har haft tropisk värme inatt 22grader.Efter lunch körde vi till Visby,hade lite ärenden,sen körde vi till Slite.

Det skilde mycket på temperaturen,här i Burgsvik var det 32,o i Slite 25.IBurgsvik är det helt vindstilla,i Slite blåste det från havet.

När vi kom fram till våra vänner,låg de o vilade så jag ringde in o sa att de fick släppa in oss,  för vi frös o inte hade vi vinterkläderna med oss.

Det blev en trevlig eftermiddag,våra vänner är till åren komna,så vi uppskattar vart år vi får träffa dom.

Åter i Burgsvik sent på kvällen,21 grader varmt o ingen vind.Ska visst bli en ny natt med tropisk värme.

God natt o sov gott

Av marianne - 11 juli 2010 21:54

En riktigt het dag.Började dagen med en    - tur innan frukost.Det har blivit 3 till sen under dagen ,det sista tog vi nu ikväll.Uppe vid husvagnen står luften helt stilla på förmiddagarna,inte förrän på sena eftermiddan blir det lite vind.Nu ikväll är det svalast i husvagnen.

Vi körde upp till kastalen i Fröjel o tog eftermiddags fika.Kastalen ligger så fint med utsikt över Karlsöarna,vi trodde att det skulle gå o ta kort på utsikten,men det var soldis över öarna,så det hade inte blivit bra.

Hemvägen tog vi över Eksta körde på lite mindre vägar,så lummiga o fina.Så småningom kom vi ut till Hablingbo,sen var det raka spåret "hem" tilll Burgsvik.

Imorrn tänkte  vi köra upp till Slite o hälsa på våra vänner från Kalix.Ska   på fm o höra så de är hemma.

Ni som jobbar håll ut snart är det er tur o va lediga,o njuta av

kramizar till er alla

Av marianne - 10 juli 2010 20:48

Måste ha drabbats av solsting,har haft den 9:e i två dar.Visst vill jag stanna tiden,o förlänga min vistelse här,men de  stackarna på jobbet som längtar efter sin sem blir nog inte glada.Klockan är nu snart 9 på kvällen o temperaturen visar 22 o helt vindstilla.Vilken sommarkväll.Solen börjar försvinna bakom trädtopparna,kvällsfriden lägrar sej över campingen all grillrök är borta.Helt underbar sommarkväll.

Hoppas ni kan sova i sommarvärmen.

Kramiz till er alla

Av marianne - 10 juli 2010 15:47

Vilken värmebölja,31 på det svalaste stället.Helt vindstilla på fm.Vi gick upp till marknaden ,köpte en svalkande glass.Visst fanns det en hel del man skulle vilja ha,men jag ville inte ha något o bära på.Blir det svalare nästa lördag,så kanske jag köper något.

Efter marknaden gick vi ner till hamnen o badade,ni läste rätt jag badade oxå.Det var tvunget idag,imorrn ska det bli ännu varmare.Hemse hade 33 idag på fm,sa de i radion.

Hoppas att ni som har den sena semesterperioden oxå får fint väder,så det inte slår om o "regntiden"gör sitt intåg.

Ha en skön dag.GLÖM INTE O DRICKA MYCKET VATTEN.

Av marianne - 9 juli 2010 19:18

Idag har det blivit en vilodag.Ingen cykling .En tur till Hemse för o fylla på kylskåp,o barskåp blev det.Vi körde in till Ladan,ett ställe där de säljer outlet från bla.fina gatan.Köpte en sydväst som jag ska ha när det regnar o jobbet kallar.

Temperaturen visar nu 20,som mest har det varit 29 idag på det svalaste stället.

Imorrn är det Burgsviks marknad,så det blir en tur upp dit o se vad utbudet är detta året.Förra året var det trevligt med underhållning o mycket inhemska varor.

Ha en skön kväll alla goda vänner

Kramizar till er alla

Välkommen till mapes blogg.
Jag blir glad för en kommentar